tisdag 12 oktober 2010

Bäbisliv


Det händer inte så mycket på dagarna men små nöjen förgyller bäbisen vardag, tror jag iallafall...

Victor är ute i höstluften och kollar in alla träd.

Försöker att förstå vad det är som är så kul med magläge...

Dräggelbubbeltävling mellan far och son

Har hittat foten, men vetinte att man faktiskt kan stoppa den i munnen

onsdag 6 oktober 2010

Naturligt!

Något som gör mig förbannad är resonemanget om att allt är så jävla naturligt.
Det måste vara en grej som kvinnor använder emot varandra för att trycka ner den andra.
Jag menar...
För en månad sen hade sonen lite problem med magen, lite spänd. Han skrek inte, men hade ett tydligt obehag.
På BVC sas det, nä men det är naturligt, massera bara lite så blir det bra. Skitsnack 1
Googla kolik, har läst till leda om kolik- han har inte kolik. Tipsades dock om droppar av olika slag som är receptfria som kan hjälp, ja det gjorde det.
Nästa grej, junior bajsar inte på 10 dagar. Lätt obehag tycker bäbis och mamma som får leva i fislukten. Ringer BVC, nä men det är naturligt, hjälp får bara flaskbarn. Skitsnack 2
Varför ska bäbisarna behöva ha ont å känna obehag?
Tredje grejen, tät i näsan, det rosslar å låter. BVC- droppa bröstmjölk i näsan, det är ju såå naturligt. Skitsnack 3
Det är ju förihelahelvete mjölken som gör att han blir snorig. Näsdroppar på apoteket hjälper.

Jag tror inte bröstmjölk är universalmedlet mot allt. Att kolik inte går att bota, tror jag handlar om föräldrar lider av det i tystnad, det är ingen som erkänner koliken för den är över.
Fick höra förra veckan när junior var jättearg, "nä men han har ont i magen", " han har nog kolik"- som sagt Nej nej nej, men om du inte skiter på 12 dagar skulle inte din mage vara lite hård å du lite sur?
Ja jag vetinte.
Nu kallar regeringen, tjipp!!

sameoldsameold


Här i Hammar händer det inte så mycket. Allt kretsar runt Victors lilla kropp. Han ska vara nöjd hela tiden, men det är han absolut inte. Bestämd liten kille. Vrålar rakt ut när det inte passar honom. Pipiga gallskrik för att testa föräldrarnas reaktionsförmåga- snabb snabbare snabbast.
Ute å promenerar emellanåt, hemmafruar mig resten av tiden.
Det är ganska skönt att vara hemma, men på kvällen är jag trött. Trött på bäbis som plötsligt inte vill sova där det funkar så bra dagtid, trött att inte vilja äta trots hunger, skriker lite i stället, trött på glasen på bordet som inte går till diskmaskinen själv. Trött på katter som inte fattar att man kan gå in i kattluckan och inte bara ut, hoppar på ytterdörren istället. Trött på de plötsligt tigger som två strykarkatter- ni har mat 24/7. Trött på mannen som måste vara på möten långt in på eftermiddagarna, under dagar när han egentligen inte ska jobba.
Jo jag vet det är så här, det blir bättre.
Hösten är här, jag gillar hösten. Junior blir äldre, katterna sover inne och mannen drar på älgjakt.

Basilikan står i köksfönstret å tittar ut på hösten.

Nöjd bäbis i babysitten

Efter kvällsmaten är det gött att ligga i mammas knä å se världen uppåner.
Plötsligt en morron reste han på huvudet, som om han alltid kunnat det.

tisdag 28 september 2010

en dingding värld

Tänkte bara dela med mig av några rubriker från en mycket känd webtidning. Tänkte lägga ut dem tidigare men det har bara inte blivit av. Kan ju fundera på hur mycket medialtorka det måste vara för att sådana rubriker ens ska få publiceras i tron att någon faktiskt är intresserad...
*15 burkar öl släckte brand
*Soundtrack-Ebbot: Jag är miljöpartist
*Katten kan göra high five – nu drillas guldfiskarna
*Vänsterhänta – och de dras till varandra
*Första dödsfallet av nya superbakterier
*Rabiesvampyrer dödade fyra barn
*Här flyr badgästerna jättemolnet

När jag var yngre så fanns tidningen "En dingding värld" som skrev om märkliga händelser å knasigheter. Då var det ett val att läsa tidningen, nu måste man tydligen själv filtrera bort knaset från verkliga (viktiga) händelser.

torsdag 16 september 2010

En färgklick i min annars vissnande trädgård. Stormhatt planterad innan bäbis å höststormar. Den kom upp å blommar trots att den glömts bort med både vatten å näring. Fin iallafall.

Huset. Vi hann måla ena sida innan bäbisleverans. Trappen ska fixas, nya stolpar ligger i källare i väntan på att monteras, foder ska målas å sättas upp. På södersidan (vänster) är panelen uppe till hälften. Hoppas på en fin höst så vi hinner färdigt den sidan oxå. Norr och väster får vänta till nästa år.
En ulv i fårakläder och kattrackan. Bäbisen har inte förstått att mamma gillar rutiner. Ena dagen sover han 4 timmar mitt på dagen å somnar sött klockan åtta på kvällen. Nästa dag sover han en halvtimme åt gången och vill vara vaken till 22. Men han sover iaf mellan 2-4 timmar under natten, vaknar, äter, å somnar om. Detta resulterar i att jag som mamma faktiskt är pigg på dagarna. MYCKET piggare än under graviditeten, HAHAHAAAA!!
Efter nu två månader så börjar han bli lite mer att ha å göra med. Han ler, jollrar, skriker, gråter, men det är plötsligt nån med en egen vilja och det är faktiskt skönt.

I dag har det gått 10 dagar sen junior gjorde nummer 2 sist, crap så att säja. Men han verkar något så när lycklig ändå. Hemmafru livet är ganska skönt ändå =)
Det är iof gött att J är ledig 7 dagar i stöten, då kan jag spara längre utflykter till dess. Men det som är det bästa med allt, som jag ser framemot hela tiden, det är de mornar när vi hela familjen ligger å skräpar i sängen. Junior ligger å gurglar, vi dricker kaffe å små myser lite.

onsdag 18 augusti 2010

en månad

Jaha nu har det gått en månad sen junior kom till världen. Det händer inga storheter på dagarna, därför inget bloggande. Nu börjar iaf liten få ett aktivt medvetande- vad jag menar är- han glor på mig, på J, på Bumlorna ovanför skötbordet och på Tv:n. Vid nåra tillfällen har han flinat åt mig och åt J, annars är det fortfarande äta, bajsa, sova som gäller.

Jag har fått lärdom i att inte äta rålök- det ger bäbisen gaser i magen, vilket leder till pruttar å skrik. Tur det finns antigasmedel att tillgå =)

Det blir iallafall mycket sova för bäbisen, observera mjölkdräggelsträngen i mungipan... en utslagen hjälte.

fredag 6 augusti 2010

två och en halv vecka senare

Jaha nu har det gått ett tag. Saker å blöjor börjar hitta sin plats i hemmet. Bäbisen skriker, bröst fram, bäbis bajsar, blöja fram, tröst, pappatid, sova, drömma, gny och le. Visst fan är jag lite trött, men när jag väl sover då sover jag på mage eller på rygg med eller utan bäbis. Nu vrålas det i babyskyddet...falskt larm- sover vidare.
J är bättre på att få bäbisen att lugna sig å somna, mer tålamod än vad jag har. Jag blir frustrerad, svettig och det känns som det enda jag har att erbjuda är ett par mjölkcentraler till bröst.

Annars i livet ha jag svårt att lära känna nya människor, så där så man kan kalla sig vän, och nu sitter jag här med en person som jag inte riktigt känner än. Ja ja visst han har bott i magen i 41 veckor, men ärligt det säjer inte mycket. Men vi närmar oss, måste bara bli mer överens vid skötbordet och om han slutar klösa mig på pöppera så är vi vänner.
Den ena katten anser nog att det är han som fått en bäbis då han hjälper till å skriker mjaaaauuu när bäbisen vrålar ut sin blöjångest. Han vill oxå vara med i soffan när bäbisen ska sova på magen och som vanligt så följer båda katterna med på promenad om dagen inbjuder till det.
Det måste iaf bli mer promenader framöver. Min mage ser ut som en utpyst ballong, haha. Hemskt kul, men den får gärna fasta till sig lite. Som tur är så har jag knappt 3 kg kvar till weight zero, men sladdret finns där och för min arma ryggs skull så måste magmusklerna stabiliseras omgående. Bäbisen måste bara lära sig att gilla läget i vagnen först...